A hazai vállalkozó nők sokszínűek, okosak és rafináltak. Sokan közülük évek hosszú munkájával építették fel maguk köré azt az egyedi birodalmat, amelyet működtetnek, nem kevés idő és energia felhasználásával. Ebben a cikkben a vállalkozói depresszióról lesz szó, amit minden második vállalkozó nő megismer legalább egyszer a munkája során és mivel keveset beszélünk róla, sok esetben rejtve marad.
A vállalkozói depresszió nem egyenlő azzal, ha nem sikerül egy megbízás, elveszítesz egy értékes ügyfelet, túl sok visszautasítást kapsz vagy megjelenik a semmiből egy komoly konkurencia és emiatt ideges, szomorú és tanácstalan vagy. A legtöbb esetben ezek az érzések gyorsan elmúlnak és elkezdünk kihívásként tekinteni a változásokra.
Az az időszak azonban, amely tovább tart, mint a múló rosszkedv, amikor elveszik a motiváció és haszontalannak, bénának, tehetségtelennek tartod magad, a vállalkozói depresszió első jele. Nem a körülményekre adsz negatív választ, hanem minden egyes körülményben a negatívumot látod.
Kicsit olyan ez, mint az életközépi krízis, amikor számot vetünk a sorsunkkal, az elért eredményeinkkel és eldöntjük, hogy a mérleg pozitív vagy inkább negatív irányba billen. A különbség az, hogy ebben az esetben a pozitív oldal minden egyes eleme a ködbe vész és mint egy csapat elefánt, ülnek a problémák, a csalódások, a baklövések a negatív oldalon.
A vállalkozói depresszió nem csak a kezdők „betegsége”, bármikor képes erőt venni rajtunk.
Ilyenkor két forgatókönyv lehetséges: nem teszünk semmit, leállítjuk a munkát, a hirdetéseket, visszamondjuk a meglévő megbízásokat és búskomoran böngésszük az állásajánlatokat. Haszontalannak érezzük magunkat és bár a kisujjunkban van a pénzügyi tanácsadás vagy mások szerint elképesztően gyönyörű műalkotásokat készítünk, takarító és árufeltöltő állásokra pályázunk.
A jó HR-es ezt azonnal kiszagolj és be sem hív interjúra. Nem azért, mintha nem tudnád tökéletesen ellátni a munkát, egyszerűen csak tudja, hogy ennél többre vagy hivatott a CV-d alapján. Ezt azonban te úgy értékeled, hogy még erre sem vagy jó és tovább süllyedsz a saját magad által gerjesztett mocsárban.
A másik forgatókönyv, a "Na majd én megmutatom, mire vagyok képes" mentalitás és átgondolatlan marketing módszerekbe ölöd a pénzed, tukmálod a termékedet vagy a szolgáltatásodat mindenkinek, aki szembe jön veled az utcán és nem érted, miért menekülnek sikítva az emberek. A vége ugyanaz lesz. Csalódott leszel és kiábrándult.
Mit tehetsz a vállalkozói depresszió ellen?
Először is tudatosítsd magadban és ne tiltakozz tovább ellene: vállalkozói depresszióban szenvedsz. Állj meg egy percre és vedd sorra, mi az, amit elértél. Ha kell, írd össze egy listára a sikereidet, a bevételedet, a kapcsolatrendszered előnyeit, a hozzáállásod, az eddigi kitartásod, a tudásod és az eredményeidet. Nem lesz könnyű, hiszen épp nem abban az állapotban vagy, hogy öntömjénezésbe kezdj, de próbáld meg.
Ha ezzel készen vagy, határozz meg magadnak egy kis ünneplést, kényeztetést, csinálj valami olyat, amiről tudod, hogy képes oldani a feszültséget. Ez lehet egy éttermi vacsora, wellness hétvége, vásárlás, utazás, bármi. A lényeg, hogy lekapcsolódj.
Amikor mindezen túl vagy, csak ekkor leszel képes reálisan kezelni a problémáidat és valóban meghatározni, mi az, amin változtatnod kell. Bátran beszélj a nehézségekről a párodnak, ismerősöknek vagy egy Facebook csoportban. Nem vagy egyedül.