Ezer és egy út vezet oda, hogy egy nő vállalkozóvá váljon. Bizonyítási vágy, mellékállás, régi vágy beteljesülése, kényszerhelyzet, megörökölt cég, önmegvalósítás és még sok minden más állhat a háttérben. Van, aki el sem tudja képzeli az életét alkalmazottként, mások sok éves munkaviszonyt cserélnek le a vállalkozói létre életük egy bizonyos pontján.
A kívülállók számára vállalkozónak lenni annyit jelent, hogy nincs főnök, nincsenek követendő parancsok és szabályok, nincs kötelező munkaidő. Vállalkozóként azonban hamar rájössz, hogy mindezért cserébe magadnak kell megszervezned a munkád, annyit keresel, amennyit dolgozol, ha kell, akár éjszaka és hétvégén is. Egy személyben vagy felelős mindenért.
A nők napjainkban egyre nagyon arányban vannak jelen a munkaerő piacon vállalkozóként vagy a vállalatok közép-vezetői székében. Egyre több azon tanulmányoknak a száma akár nemzetközi, akár hazai téren, melyek a nők gazdasági, üzleti, politikai szinten megvalósult és lehetséges vezetői szerepével foglalkoznak. A területet vizsgálják kutatóintézetek, politikai szervezetek, tanácsadócégek és a vezetéstudomány is.
A vállalkozóvá válás motivációja Magyarországon ma alapvetően a következő három okra vezethető vissza:
- Konkrét késztetés: a család meglevő vállalkozásának folytatása, képzettség, tudás ilyen formában történő kibontakoztatása vagy régóta megvalósításra váró ötlet a háttérben
- Nagyobb bevétel: ha valaki úgy ítéli meg, hogy vállalkozással jobb feltételeket, körülményeket tudna teremteni saját maga és családja számára
- Kényszerpálya: amikor a biztos munkahely elvesztése, rossz körülmények, alacsony foglalkoztatottság miatt az ember rákényszerül erre a döntésre
A gazdasági és társadalmi trendek előrejelzései alapján a jövőben a munkaerő piacra belépő fiatal nők körében egyre gyakrabban merülhet fel a saját vállalkozás indításának lehetősége, sőt esetleg akár a kényszere is. Ahhoz, hogy egy nő sikeres vállalkozóvá váljon, három alapvető feltételre van szükség: pénz, tudás, vállalkozói ismeretek.
Ha a háromból legalább kettő megvan, akkor a harmadik kiszervezhető. Hiányzó kezdőtőke esetén meg kell győzni valaki, hogy mecénásként vagy befektetőként vegyen részt az indulásban. A tudás megvásárolható. Ehhez olyan szakemberekkel kell együttműködni, akik rendelkeznek a szükséges ismeretekkel és hajlandóak azt pénzre váltani. A vállalkozói szemléletmód hiányát marketingesek, mentorok segíthetik kipótolni vagy kőkeményen meg kell tanulni.
A kapcsolatrendszer, a családi, baráti összefogás igen fontos tényező egy vállalkozás megkezdésekor. A közösségi médiának köszönhetően ma már önszerveződő, szakmai csoportok is sorra jönnek létre, amelynek tagjai egymást segítik a sikeres vállalkozóvá válásban. A Mompreneurs facebook csoport is ilyen, de ezen kívül még számos szakma képviselője is indít külön csoportokat, amelyek tagszáma folyamatosan növekszik. Ebből a szempontból a mai vállalkozó nők sokkal több elméleti támogatást kapnak, mint a 20 évvel ezelőttiek.
A kutatások azt mutatják, minél idősebb egy vállalkozó nő, annál sikeresebb. Itt nyilván nem az életkor, hanem az évek múlásával gyarapodó ismeretek, kapcsolatok, egzisztenciális stabilitás jelenti az előnyt. A nőkre egyébként jellemző, hogy önállóan szeretnek vállalkozást alapítani, míg a férfiak ezt másokkal összefogva teszik. Továbbá a nők körében gyakoribb a KATA-s egyéni vállalkozóként való működés és kevésbé jellemző, hogy korlátolt felelősségű társaságot alapítottak, mint a férfiak esetében.