Így lettem magabiztos vezető nulla önbizalommal
2022. november 03. írta: Göcző Nóra blogger

Így lettem magabiztos vezető nulla önbizalommal

Egyik olvasónk írta meg történetét, amelyben feltárja, hogyan lett félénk kislányból magabiztos vezető.

“Gyerekkoromban nagyon visszahúzódó voltam, nem volt népes baráti köröm és nekem nem udvaroltak úgy a fiúk, ahogy más lányoknak az osztályból” - kezdte Brigitta, aki ma egy 24 fős, sikeres vállalkozás gazdasági igazgatója és mellette két kisgyermek édesanyja. “Későn érő típus vagyok, nekem minden kétszer tovább tart, mint másoknak. Későn kezdtem el beszélni, járni, azt hiszem nem is 18, hanem 36 évesen lettem felnőtt.”

“El kellett jönnie annak az időnek, ami szerintem minden nő életében egy nagy felismerés. A kihívások, a célok, a feladatok jönnek-mennek és nem az a kérdés, hogy “Meg tudom-e csinálni?”, hanem az, hogy “Hogyan tudom megcsinálni?” A hogyanra kell összpontosítani a bizonytalanság idején.”

A gondolkodásmódod határozza meg az önbizalmad szintjét

Kétféle ember van. Az egyik izgalmas kihívásnak tartja, ha kiléphet a komfortzónájából, a másik irtózik a lehetőségtől. Brigitta számára éppen egy ilyen feladat volt, amikor hét év munkaviszony után a munkahelyén felajánlottak egy vezetői pozíciót. “

Amikor behívott a főnököm, biztos voltam benne, hogy az elbocsátásomat fogja bejelenteni. Igen fejlett imposztor szindrómával rendelkezem és hiába van három diplomám, nem hiszem, hogy okos lennék.”

pexels-vlada-karpovich-8367783.jpg

Mivel a főnöke gyakorlatilag ultimátumot adott neki, vagy elfogadja a pozíciót vagy keres másik munkát, Brigitta elfogadta az állást. Onnantól kezdve minden nap remegő térddel lépett be a munkahelyére. “A rögzült gondolkodásom miatt szinte mantráztam magamnak, hogy túl nagy rám ez a kabát, nem leszek képes helytállni, egy kis bolha vagyok az elefántok között.”

A rögzült gondolkodás lényege, hogy ragaszkodj ahhoz, amit tudsz, amit megszoktál. Tedd azt, amit biztosan jól csinálsz és kerüld el a kudarc leghalványabb lehetőségét is - mondja Nicole Lipkin szervezetpszichológus, a Equilibria Leadership Consulting alapítója.

Az elménk irányítja az életünket. Ha stagnáló a gondolkodásunk, akkor mi magunk is megrekedünk egy szinten. Ha nyitott a gondolkodásunk, új utak nyílnak meg számunkra, amelyek feljebb és feljebb vezetnek.

Nem neked kell irányítanod

A jó vezető arról ismerszik meg - mondja Lipkin -, hogy meghallgatja a többiek javaslatait és őszintén beismeri, ha valamit nem tud. Erre a két dologra az is képes, akinek nincs önbizalma. Ebből következik, hogy a vezetésnek nem elengedhetetlen feltétele az önbizalom. A cél a nyitott gondolkodás fenntartása.

Ha úgy tekintesz a tudásodra, mint egy fejleszthető alapanyag, akkor nem fogsz attól rettegni, hogy vagy győzöl vagy elbuksz.

Nem kell mindig mindent a kezedben tartanod. Létezik egy mondás: ha gyorsan akarsz egyet lépni, menj egyedül, ha messzire akarsz jutni, keress társakat.

Brigitta hamar rájött, hogy változtatnia kell a dolgokon. Elkezdett egy módszert alkalmazni, ami nagyszerűen bevált. Ma már magabiztosan tárgyal, bátran áll ki a kollégái elé, kiosztja a feladatokat, döntéseket hoz és kooperatív. Brigitta módszere három egyszerű lépésből áll:

1. Ismerd meg a gyengeségeidet!

"A legnehezebb feladat számomra az volt, hogy megkérdezzem a környezetben lévőket, mi az, ami szerintük hiányzik belőlem ahhoz, hogy sikeres cégvezető legyek. Szembesülnöm kellett egy csomó olyan dologgal, amit addig nem is sejtettem és azt is be kellett látnom, hogy sokan egészen mást várnak egy főnöktől, mint én" - mondta Brigitta.

Ám hallgatott a kollégáira és a barátaira, a kritikákat inkább tanácsként fogta fel és elkezdett azon dolgozni, hogy a gyengeségeit leküzdje.

2. Ne hasonlítsd magad másokhoz!

"Mindig van valaki, aki előrébb tart, mint mi. De mi nem az ő útjukat járjuk, és ők sem a miénket. Rájöttem, ha összehasonlítom magad másokkal az olyan, mintha azt gondolnám, az autópályán az előttem haladó autók legyőznek a versenyben, miközben nyilvánvalóan mindannyian különböző célpontokra igyekszünk" - avat be minket gondolataiba a levélíró.

3. Állítsd le a negatív belső hangot!

Mindenkinek van egy személyes narrátora, aki meséket mond a fejében. Brigitta tanácsa, ha negatív az üzenet, állítsd le a mesét azonnal. Fordítsd a narratívát olyanra, ami a sikeredet szolgálja.

Néha úgy érezhetjük, nem kontrolláljuk a gondolatainkat, valójában azonban mi magunk vagyunk a gondolataink irányítói. Sok gyakorlást igényel, de ha tudatosan figyelünk arra, hogy a belső hang dicsérjen, biztasson, támogasson, annak látható eredményei lesznek. Már rövid távon is.

“Rájöttem, hogy az önbizalom nem előny, hanem inkább hátrány, mert megállítja a fejlődést. Ha azt gondolom, hogy biztosan tudom, hogyan kell megcsinálni valamit, akkor kizárom száz másik lehetőség esélyét - mondja Brigitta, majd hozzáteszi: “ezzel szemben a kíváncsiság innovációt teremt”.

A bejegyzés trackback címe:

https://ruzseskarrier.blog.hu/api/trackback/id/tr4717968810
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása